A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

Roy Andersson, Sweden, 2014o

s
vBack

Sam and Jonathan, a pair of hapless novelty salesman, take us on a kaleidoscopic tour of the human condition in reality and fantasy, unfolding in absurdist episodes: a sing-along at a 1940s beer hall, a randy flamenco teacher, a thirsty King Charles XII of Sweden en route to battle, and a diabolical metaphor for the horrors inflicted by European colonialism.

Wobei der Kaurismäki-Vergleich durchaus ungerecht ist. Roy Andersson hat als Autor und Regisseur seinen eigenen originellen, komödiantischen Kopf: als ein strenger Stilist der wildesten Skurrilität und als existenzphilosophischer Realist des Absurden. Selten hat man so gelacht über das Leben, das eigentlich zum Weinen ist.

Christoph Schneider

Die schwermütige Welt des schwedischen Regisseurs Roy Andersson ist einzigartig. In einer Sekunde willst du dir den Strick nehmen, in der nächsten lachst du laut auf. Seine unbewegte Kamera zeigt lebende Gemälde aus Alltagsabsurdität, Existenzangst, Verlorenheit und Horror - jedes ein Kunstwerk. Besondere Kennzeichen: wächserne Gesichter im grünlichen Neonlicht vor grauer Tapete. Eine klassische Story gibt es nicht, aber zwei erfolglose Scherzartikelverkäufer tauchen immer wieder auf. In Venedig mit dem Goldenen Löwen ausgezeichnet.

Tobias Kniebe

Un pigeon perché sur une branche se révèle être un petite perle d’humour noir qui dépeint en une trentaine de scènes les comportements humains, entre pathétique et absurde, avec un trait lucide, souvent ironique, mais jamais méprisant.

Marianne Renaud

Galleryo

Sight & Sound, 4/24/2015
All rights reserved Sight & Sound. Provided by Sight & Sound Archiv
The Guardian, 4/23/2015
All rights reserved The Guardian. Provided by The Guardian Archiv
1/20/2015
All rights reserved Filmbulletin. Provided by Filmbulletin Archiv
12/31/2014
All rights reserved Frankfurter Allgemeine Zeitung. Provided by Frankfurter Allgemeine Zeitung Archiv
11/24/2014
All rights reserved critic.de. Provided by critic.de Archiv
Die Welt, 9/6/2014
All rights reserved Die Welt. Provided by Die Welt Archiv
Interview with Roy Andersson
/ vpro cinema
en / 6/23/2015 / 9‘15‘‘

Video Essay: The Magnificent Anders(s)ons
/ Beyond the Frame
en / 1/1/2017 / 15‘06‘‘

Video Essay: The Living Paintings of Roy Andersson
/ Film Qualia
en / 2/15/2019 / 13‘04‘‘

Video Review
Guardian Film Show / Guardian Culture
en / 4/22/2015 / 4‘27‘‘

Portrait: Roy Andersson
From Neda Ulaby / NPR
en / 4‘47‘‘

Movie Datao

Other titles
Eine Taube sitzt auf einem Zweig und denkt über das Leben nach DE
Un pigeon perché sur une branche philosophait sur l’existence FR
Genre
Comedy, Drama
Running time
101 Min.
Original languages
Swedish, English
Ratings
cccccccccc
ØYour rating6.9/10
IMDB user:
6.9 (19559)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
< 3 votes q

Cast & Crewo

Holger AnderssonJonathan
Nisse VestblomSam
Viktor GyllenbergLe Roi Charles XII
MORE>

Bonuso

iVideo
Interview with Roy Andersson
vpro cinema, en , 9‘15‘‘
s
Video Essay: The Magnificent Anders(s)ons
Beyond the Frame, en , 15‘06‘‘
s
Video Essay: The Living Paintings of Roy Andersson
Film Qualia, en , 13‘04‘‘
s
Video Review
Guardian Culture, en , 4‘27‘‘
s
gText
Review Sight & Sound
Nick Pinkerton
s
Review The Guardian
Peter Bradshaw
s
Review Filmbulletin
Hansjörg Betschart
s
Review Frankfurter Allgemeine Zeitung
Andreas Kilb
s
Review critic.de
Lukas Stern
s
Interview mit Regisseur Roy Andersson
Die Welt / Siegfried Tesch
s
hAudio
Portrait: Roy Andersson
NPR / en / 4‘47‘‘
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.