Fuocoammare
Gianfranco Rosi, France, Italy, 2016o
Fuocoammare reveals a gaping chasm between two worlds, which causes the film to clash structurally: on the one side, the almost relaxed coming-of-age story of the young Samuele, who climbs onto the seaside rocks of the island of Lampedusa, aims his slingshot at bushes and birds, or lingers around by the harbour. On the other, the refugees’ fight for survival, filmed on their boats. The great political conflict is thereby viewed through the eyes of a child. Through him, we learn to see, and our perspective changes.
Fuocoammare montre comme jamais comment sont organisés les secours, les diverses étapes des interventions des sauveteurs, très organisées, obéissant toujours aux mêmes ordres, presque au même rituel.
Jean-Baptiste MorainGianfranco Rosi, lui, a vécu là plus d’un an. Il a regardé, écouté, filmé, puis monté les images de vie, de mort, sans commentaire. Elles dessinent un monde terrifiant dont, après avoir vu Fuocoammare (ours d’or à Berlin), nul ne pourra oublier qu’il est le sien.
Pascal Mérigeau