Pinocchio

Matteo Garrone, Italy, France, UK, 2019o

s
vBack

When the old woodcarver Geppetto sets out to create an intricate wooden puppet, something magical happens: the cheeky puppet begins to talk, run and eat like a real live boy. Geppetto calls him Pinocchio and decides to raise him as his son. But Pinocchio soon tumbles from one misadventure to another as he is tricked, kidnapped and chased by bandits through a fantastical world full of imaginative creatures. All the while, he is driven by one powerful, desperate wish: to become a real boy.

Vom Regisseur der schonungslosen Mafia- und Sozialdramen Gomorrah und Dogman hätte kaum eine opulente Märchen-Verfilmung erwartet. Doch Matteo Garrone erweist sich als Glücksfall bei dieser Neuverfilmung des 1883 publizerten Abenteuerromans um die Holzpuppe Pinocchio, die ihrem Schöpfer entläuft und in der Welt draussen ein richtiger Bub werden will. Der Regisseur treibt der Vorlage ihre pädagogische Penetranz aus, siedelt die Geschichte im bitterarmen Italien ihrer Entstehungzeit an und setzt der Lieblichkeit der berühmten Disney-Adaptation inspirierte, öfters auch düstere Fantastik entgegen. Zwar geht in den wuchernden Episoden bisweilen der rote Faden verloren, und für kleinere Kinder dürfte Einiges arg beängstigend sein. Die Augen der Grösseren aber weiden sich an surrealen Dekors, Kostümen und tierisch-menschlichen Fabelwesen, die ihrem Dialog-Pingpong die komödiantischen Glanzlichter setzen.

Andreas Furler

On a faim dans cette Italie, martèle Garrone, et l’on retrouve alors un peu, enfin, l’empreinte du réalisateur de Gomorra (2008) et de Dogman (2018) dans la violence crue de cette pauvreté.

Marie Sauvion

Le Pinocchio de Garrone est soigné et élégant, et ravira les enfants comme leurs parents. Même si le film peut paraître un peu trop consensuel, il s’inscrit pleinement dans l’univers du cinéaste.

Gérard Crespo

On pourrait ainsi penser que Garrone a posé sa patte sur le chef d’œuvre de Collodi, mais son Pinocchio est finalement bien plus proche du pantin en bois d’origine que les diverses adaptations cinématographiques qui en ont été tirées.

François-Xavier Taboni

Galleryo

kino-zeit.de, 11/11/2020
All rights reserved kino-zeit.de. Provided by kino-zeit.de Archiv
The Guardian, 2/22/2020
All rights reserved The Guardian. Provided by The Guardian Archiv
The Hollywood Reporter, 12/19/2019
All rights reserved The Hollywood Reporter. Provided by The Hollywood Reporter Archiv
3/2/2020
All rights reserved critic.de. Provided by critic.de Archiv
Bande à Part, 11/11/2020
All rights reserved Bande à Part. Provided by Bande à Part Archiv
Ecran Large, 5/4/2020
All rights reserved Ecran Large. Provided by Ecran Large Archiv
Interview with Roberto Benigni & Matteo Garrone
/ Kinowetter
en / 3/9/2020 / 04‘52‘‘

Videokritik
/ SRF
de / 7/9/2020 / 02‘58‘‘

Movie Datao

Genre
Fantasy
Running time
125 Min.
Original language
Italian
Ratings
cccccccccc
ØYour rating6.6/10
IMDB user:
6.3 (14643)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
7.3 (3) q

Cast & Crewo

Federico LelapiPinocchio
Roberto BenigniGeppetto
Gigi ProiettiMangiafuoco
MORE>

Bonuso

iVideo
Interview with Roberto Benigni & Matteo Garrone
Kinowetter, en , 04‘52‘‘
s
Videokritik
SRF, de , 02‘58‘‘
s
gText
Review kino-zeit.de
Falk Straub
s
Review The Guardian
Peter Bradshaw
s
Review The Hollywood Reporter
Deborah Young
s
Review critic.de
Phillip Schwarz
s
Review Bande à Part
François-Xavier Taboni
s
Review Ecran Large
Simon Riaux
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.